Choroba oczu

Zaćma

zaćma oka Soczewka jest przeźroczystym ciałem otoczonym torebką i umiejscowionym w gałce ocznej za tęczówką. Widać ją w obrębie źrenicy, zaćma jest to zmętnienie soczewki.
Najczęściej zaćma jest związana z wiekiem i występuje u starszych osób. Przyczyny jej powstawania nie są do końca poznane. Ogólnie ujmując główną przyczyną zaćmy jest starzenie się organizmu i towarzyszące temu zaburzenia metaboliczne. Zmętnienie soczewki może powstawać w wyniku urazów oczu, stanów zapalnych błony naczyniowej a także stosowania niektórych leków, np. długotrwałego miejscowego lub ogólnego używania kortykosteroidów. Może steż występować u osób w młodszym wieku ze zdiagnozowaną krótkowzrocznością lub cukrzycą. Skutkiem zaćmy jest pogarszanie się ostrości wzroku, aż do prawie całkowitej utraty widzenia. Zaćmę leczy się operacyjnie.
Zabieg polega na usunięciu zaćmy za pomocą ultradźwiękowej końcówki i wszczepieniu sztucznej soczewki wewnątrzgałkowej. Dobiera się taką moc wszczepianej soczewki,
żeby pacjent po zabiegu dobrze widział z daleka i nosił okulary tylko do czytania. Czasem, najczęściej u krótkowidzów, postępuje się odwrotnie, dostosowując wzrok do czytania
bez okularów, a stosując okulary do patrzenia w dal. Zasadniczo nie mamy wpływu na powstawanie zaćmy, chociaż zwraca się uwagę na możliwość szkodliwego działania promieniowania słonecznego i pływ czynników środowiskowych. Należy zatem zakupić soczewki okularowe z filtrem UV, które chronią wzrok przed promieniowaniem słonecznym.